Ak ťa zaujíma to, ako vyzerá stáž v prostredí link buildingu alebo chceš nazrieť do prostredia Spotiba, si tu správne. Poďme na to.
Na úvod krátke predstavenie
Volám sa Karolína a mám rada príležitosti. Najradšej mám však tie pracovné. V čase písania tohto článku študujem externe marketingovú komunikáciu na FMK UCM v Trnave, zatiaľ čo stážujem v Spotibe. Už od malička som mala záľubu v grafike a dizajne a postupom času aj v marketingu.
Ako to celé začalo?
Na jar tohto roku som videla na Facebooku inzerát, v ktorom Spotibo hľadalo stážistu na cool SEO projekty s nemeckým jazykom. Povedala som si, že na to nemám, pretože nemčina je pre mňa jazykom mnohých útrap. So SEO som mala naozaj minimálne skúsenosti.
Nakoľko je Slovensko malé, Spotibo ako startup som registrovala už skôr. Navyše, Janka Janušku, ktorý za Spotibom stojí, som poznala z rozhovoru v Ecommerce Bridge.
Keďže som Spotibo mala v hľadáčiku dlhšie, napísala som krátky úvod o mne a pripojila k tomu životopis.
Výberový proces
Baška, ktorej som e-mail so spoluprácou adresovala, mi poslala ďalšie kroky, podľa ktorých mám postupovať a na ktorých záviselo to, či sa (ne)stanem súčasťou Spotiba. Bola to tak trochu case study, teda niekoľko úloh, na ktoré neexistuje správna odpoveď, pretože majú preveriť spôsob, akým kandidát zmýšľa. Môžem ti povedať, že úlohy boli síce ťažké, no nič, čo by mňa (alebo teba) odradilo.
Nasledoval pre mňa najdôležitejší deň – deň pohovoru. Pohovor nebol tým klasickým nudným pohovorom s otázkami typu „Kde sa vidíte o 5 rokov?“, na ktoré nepozná nikto odpoveď, ale vďaka Baške skôr priateľský meeting „so starou známou“.
Ako to dopadlo?
Keďže čítaš tento článok, tak odpoveď už poznáš – stala som sa novou posilou v Spotibe.
Práca a odhodlanie prekonávať svoje limity však nekončí mailom o prijatí, ba naopak. Pred štartom stáže si musíš uvedomiť, že sa budeš ešte veľa učiť. Toto je bod obratu, v ktorom sa všetka tá práca a úsilie, ktoré si vynaložil na získanie stáže, zdá byť ľahká v porovnaní s tým, čo nastane neskôr. Nemusíš sa však báť, celé to „neskôr“ si užiješ so skvelými kolegyňami a kolegami.
Ako vyzerá stáž v Spotibe?
Spočiatku budeš prekvapený/á, koľko informácií dokáže tvoj mozog spracovať za pár hodín. Janko s Baškou ťa povedú od základov SEO, cez link buildingové taktiky, prospecting, outreach, follow upy, až po analýzu konkurencie a mnoho ďalšieho.
Prvý týždeň som, ako nováčik, bola nadšená zo skvelej firemnej kultúry a zároveň (neprekvapivo) úplne mimo. Zistila som, že počas predchádzajúceho štúdia som sa dozvedela iba zlomok toho, čo sa v reálnom svete a v reálnom SEO používa. Stáže sú však stážami preto, aby sa na nich človek naučil niečo nové. Kľúčom bolo dôverovať procesu.
Pracovná doba bola flexibilná, a teda, ak sme aj dostali nejakú úlohu, bolo len na nás, koľko času jej venujeme. Okrem toho prebiehali aj skvelé tímové aktivity, ako napríklad tímové kávičky vo štvrtok o deviatej, kedy sa stretneme na Zoome všetci kolegovia, a máme každý z pohodlia vlastného domova spoločné raňajky, kávičku alebo čaj. Takto sa snaží Spotibo nahradiť osobný kontakt a upevniť tímového ducha.
Spotibo je agentúrou, ktorá vníma trendy a potreby svojich zamestnancov. To potvrdzuje fakt, že hneď počas prvého týždňa som sa naučila používať appku Slack na komunikáciu s kolegami (perfektne šetrí čas) a program na projektový manažment ClickUp. Už žiadne nepriehľadné excelovské tabuľky.
Počas stáže nám dal Janko vynikajúce školenia ohľadom SEO základov, ktoré sa ti zídu nielen pri práci, ale určite obohatia aj tvoj rozhľad v marketingu. Zaujímavosťou je, že množstvo slovenských SEO špecialistov nepozná princíp fungovania PageRank algoritmu. A ak áno, minimálne ho nevie vyrátať. My sme sa oboznámili s PageRankom hneď na začiatku. Komplikované vzorce nahradil Jankov ľahko uchopiteľný výklad, čiže žiadne iterácie alebo zlomky neostali nevyriešené.
Ukážka z výpočtu základného PageRank algoritmu, od kolegyne Dominiky.
Na školeniach participovali naozaj všetci – v prvom rade Baška a Janko, a v neposlednom Gréta a Stano. Spoločne nás zasvätili do tajov Ahrefsu (výbava každého správneho SEO špecialistu) a do prospectingu nových príležitostí. Prešli sme celým procesom link buildingu od tvorby mailov, až po outreach. Ak ti nie sú tieto pojmy známe, neboj, ani mne neboli. Všetko zmenila až stáž v Spotibe.
Čo mi stáž okrem vedomostí ešte priniesla?
Nové skúsenosti z nepoznaného
Nebudem klamať, moje vnímanie „obyčajnej“ web stránky, „jednoduchého“ magazínu a „škaredého“ blogu sa úplne zmenilo odkedy stážujem v Spotibe. Nemala som najmenšiu predstavu o námahe a o čase, ktorý je potrebné vynaložiť na to, aby si nás pán Google vôbec všimol. A aby nás umiestnil na vyššej pozícii pred konkurenciou.
Jeden za všetkých, všetci za jedného
V Spotibe cítim silu tímu – ak sa každý člen špecializuje na konkrétnu oblasť v SEO, spolu vytvoríte neprekonateľný tím s bohatým know-how, ktorý Spotibo určite tvorí. Je skvelé vedieť, že sa môžem obrátiť na kohokoľvek a položiť bez hanby (veľakrát aj divnú) otázku. Btw. ak by si chcel/a vedieť viac o našom know-how, prihlás sa na odber newslettera a dostaň vždy tie najlepšie novinky a trendy ohľadom SEO.
3 lekcie (nielen) do života
Prvá lekcia, ktorú som sa naučila, bola, že nikto neočakáva, že budem vedieť všetko o marketingu a o SEO. Čím skôr si uvedomíš, že nie je možné, aby si vedel/a všetko, čo sa od pozície SEO špecialistu očakáva, tým bude tvoja stáž ľahšia.
Chceš na stáži uspieť?
- Nauč sa učiť sa. A samozrejme, potom to aplikovať v praxi. To však nebude vôbec problém, pretože všetko sa v Spotibe učíme štýlom learning by doing, teda všetko si vyskúšame v praxi a neskôr na klientskych zadaniach. Ak by si chcel vedieť akých, pozri si naše prípadovky.
- Druhú lekciu pomenujem jednoducho: Pýtaj sa! Otázky kláď na všetko, čo ti (nie) je jasné, čo ťa zaujíma, čo by si chcel/a vedieť. Všetci z tímu chcú, aby si na stáži uspel, a preto sa s otázkami môžeš obrátiť aj na iných kolegov.
- Stalo sa ti už, že si sa bál/a reakcie nadriadeného, keď sa ti niečo nepodarilo? Tretia lekcia je presne o tom. O tom, že nie je hanbou, ak sa niečo pokazí. Chyby sú súčasťou úspechu a je len na tebe, čo si z toho odnesieš. Hoci neexistuje zaručený spôsob, ako sa im vyhnúť, kolegovci v Spotibe ti vždy radi povedia o svojich fuckupoch, z ktorých sa môžeš poučiť a taktiež sa s tebou podelia o tom, čo funguje a naopak, do čoho nemusíš investovať svoju energiu.
Záver
Stáž v Spotibe „zapríčinila“ to, že mám rada príležitosti – a to najmä vtedy, pokiaľ mi dajú toľko vedomostí, ako táto stáž. S odstupom času vnímam tento krok nepochybne ako jedno z najlepších rozhodnutí v mojej doterajšej kariére, ktoré mi dovolilo priblížiť sa k svojej vysnívanej kariére v marketingu. Uvedomujem si, že bez skvelého tímu by to nešlo. Navyše, ak po stáži nadviažeme so Spotibom dlhodobú spoluprácu, môžem sa ďalej profilovať v on-page alebo off-page SEO, čo je ďalšia výzva.
SEO je, ako raz trefne poznamenal Janko, kráľovskou disciplínou. Na to, aby si sa stal uznávaným SEO špecialistom, musíš nazrieť do každej oblasti v marketingu – od copywritingu, PPC reklám, až po HTML a JavaScript. Je to veľmi náročná práca. Stojí to však za to.
Keď som v Spotibe začínala, myslela som si, že práve pohovor bol tým najdôležitejším. Teraz už viem, že pre každého člena Spotibo tímu je najdôležitejšie naplniť očakávania klienta a ponúknuť mu pridanú hodnotu svojím nápadom na zlepšenie.
Spotibo mi dalo znalosti zo SEO, ktoré by som len tak sama nezískala. Nielenže neexistuje veľa teoretických materiálov a publikácií o SEO, ale ani tie praktické nie je jednoduché získať (ak vôbec nejaké existujú).
Ďakujem ti Spotibo, že som dostala možnosť zúčastniť sa stáže. Jedno je však isté, stáž ešte nekončí a už teraz sa teším na ďalšie nové vedomosti!
Ak si tiež myslíš, že teoretické znalosti z univerzity je potrebné obohatiť o praktické výstupy klientskej práce alebo chceš zažiť parádnu stáž ako ja? Mrkni na naše voľné pozície.