V jarných SEO novinkách vám predstavujeme náš nástroj na notifikácie o aktualizáciách. Takisto sa pozrieme na SEO akcie na ktorých sa spolu vidíme v najbližšom období, ale aj na dopad marcových updatov. Prečítajte si veľa zaujímavých noviniek, ktoré sa udiali v SEO na jar 2024.
Notifikácie o najnovších zmenách na Google a Sezname
Chcete byť informovaní hneď, keď zmeny vo vyhľadávačoch môžu otriasť vašou návštevnosťou zo SEO? Notifikácie vám môžu prichádzať e-mailom, alebo dajte follow tomuto Twitter účtu.
Prehľad všetkých zmien vo vyhľadávačoch nájdete na tejto stránke. Sledujeme oficiálne zdroje Googlu, Seznamu, ľudí z vyhľadávacích tímov na Twitteri, aj viaceré nezávislé zdroje, ako napr. monitorovacie nástroje Semrush Sensor či štatistiky Collabimu. Zrejme nikde na internete nenájdete komplexnejší zdroj aktuálnych zmien.
Ďalej, v rámci týchto SEO noviniek prinášame prehľad len pár vybraných zmien, ktoré sa udiali.
Najbližšie SEO akcie na Slovensku
Performance meetup v Bratislave – SEO a web performance
Ako reálne pomáha Core Web Vitals SEO? Aké on-page úpravy ovplyvňujú rýchlosť načítania, kedy treba hľadať kompromisy v optimalizácii či ako pristupovať k monitoringu?
Príďte 22.5. od 18:00 na Performance Meetup v Bratislave, kde bude o svojich skúsenostiach rozprávať kolega Tomáš Ďurovič.
Ďalšie prednášky budú mať experti z ESETu a Pagespeed.cz. Celý program:
Radi vás tam uvidíme. No hláste sa rýchlo, voľných zostáva pár posledných miest.
Júnové SEO pivo v Bratislave
V stredu, 13. 6. 2024 od 18:00 v Meštianskom pivovare organizuje Zlatica Luknárová ďalšie Prešporské SEO pivo.
Boli zaznamenané prvé výkyvy po marcovom core update
Výrazné výkyvy v hodnotení vo výsledkoch vyhľadávania boli zaznamenané 9. mája v nástroji Semrush, ktorý slúži na optimalizáciu a sledovanie výkonnosti webových stránok.
Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-update-volatility-may-9-37363.html
Marcový core update trval dlhšie než obvykle
Marcový core update bol spustený 5. marca 2024 a skončil 19. apríla 2024. Avšak Google tentokrát zrejme zabudol aktualizovať stav vyhľadávania na svojim dashboarde, pretože táto informácia sa objavila až 26. apríla, spolu s postom na sociálnej sieti X: „Core update z marca 2024 je kompletný, skončil 19. apríla.“
Pre lepšie pochopenie vyhodnocovania kvality obsahu, Google na svojich stránkach pridal novú sekciu FAQ, kde nájdete odpovede na otázky spojené so zmenou tejto aktualizácie.
Chris Nelson, ktorý pracuje na kvalite vyhľadávania pre Google uviedol, že zrejme pôjde o komplexný update, ktorý môže trvať až mesiac. Nakoniec trval viac než šesť týždňov, pričom sa tento core update zaradil medzi najdlhšie aktualizácie, ktoré si pamätáme.
SEO konzultant Glenn Gabe zverejnil poznámky o core update na sociálnej sieti X a písal hlavne o tom, že aktualizácia bola „obrovská“ a „volatilná“, uvádzal príklady víťazov a porazených z rôznych oblastí (napr. texty piesní, recepty, obchodné adresáre, fóra, atď.). Jeho zistenia hovoria o tom, aký silný vplyv mala aktualizácia.
Ďalšia expertka na SEO, Lily Ray, zverejnila výsledky auditov, ktoré jej tím vykonal pre stránky, ktoré si mysleli, že boli nespravodlivo zasiahnuté aktualizáciou užitočného obsahu. Zhodli sa na tom, že „Veľa obsahu na týchto stránkach sa ukázalo byť… dosť neužitočným“ . 25. apríla zverejnila komentár: „Mám zlé správy pre partnerské stránky s recenziami produktov“. Ďalej vysvetlila, že jej výskum ukázal, že mnohé stránky s recenziami spoločností/produktov stratili popredné pozície v Google v prospech stránok elektronického obchodu (hlavne Amazonu).
Seznam predstavil nové jazykové modely zamerané na analýzu a interpretáciu jazyka
Seznam naposledy v roku 2021 predstavil jazykový model Small-E-Czech, ktorý sa stal najpopulárnejším českým jazykovým modelom. V apríli 2024 sa na blogu objavila nová informácia o zapracovaní malých jazykových modelov do niektorých kľúčových služieb, ktoré prekonávajú aj väčšie modely z dielne OpenAI.
Integrácia týchto modelov umožní užívateľom získať ešte bohatšie a presnejšie výsledky na základe zlepšenia kvality organického vyhľadávania, presnejšie a relevantnejšie featured snippets a vylepšenie vyhľadávania obrázkov.
Zdroj: https://blog.seznam.cz/2024/04/seznam-predstavuje-nove-jazykove-modely-pro-praci-s-vyznamem-textu/
Crawl budget je pridelený podľa hostname
Google potvrdil, že každá jednotlivá subdoména môže mať svoje vlastné limity rýchlosti indexového prehľadávania, nezávisle od akýchkoľvek iných subdomén na tej istej doméne.
Zdroj: https://www.seroundtable.com/google-allocates-crawl-budget-by-hostname-37224.html
Google zvažuje spoplatniť vyhľadávanie s využitím umelej inteligencie
Podľa The Guardian, Google v blízkej budúcnosti zvažuje pre svojich užívateľov spoplatniť generatívne vyhľadávanie. Hlavným dôvodom sú vysoké náklady na prevádzkovanie služieb s využitím AI. Analytici tvrdia, že takýto posun by mohol byť jediným zo spôsobov, ako získať späť aspoň časť týchto nákladov.
Niektorí konkurenti Google už používajú model predplatného na financovanie svojich služieb s AI. Napríklad Perplexity, vyhľadávač s umelou inteligenciou, ponúka prémiové služby za 20 dolárov mesačne, zatiaľ čo Microsoft ponúka svoje AI funkcie v Bing zadarmo, ale sú viazané na prehliadač Edge.
Kľúčové slová v URL majú okrajový vplyv. Google odporúča používať pomlčky na oddelenie slov.
Ako už dlhšie vieme, kľúčové slová v našej URL adrese majú len minimálny vplyv na hodnotenie našich stránok vo výsledkoch vyhľadávania. Najnovšie to opätovne potvrdil Google v rámci “SEO office Hours”.
Aj napriek tomu Google odporúča slová v URL oddeľovať pomlčkou, pretože jasnejšie naznačujú oddelenie slov na rozdiel od podčiarkovníkov.
Pre podrobnejšie informácie prikladáme dokumentáciu, v ktorej sa Google zaoberá okrem tejto témy ešte ďalšími podobnými otázkami.
Ďakujeme, že sa spolu s nami zaujímate o čerstvé informácie zo sveta SEO. Veríme, že aj tieto novinky boli pre vás zaujímavé a užitočné. Pokiaľ nechcete, aby vám niečo uniklo, odporúčame prihlásiť sa do newslettra nižšie ↓