Ak ste momentálne v zahraničí, do očkovacej lotérie sa nezaregistrujete. Vyzerá to tak, že web https://www.bytzdravyjevyhra.sk je dostupný len zo Slovenska. Ak ste na pracovnej ceste alebo máte dovolenku v inej krajine, máte smolu. Namiesto webu sa v prehliadači zobrazí chybové oznámenie:
Musíte sa vrátiť na Slovensko, registrovať sa a počkať na zaradenie do žrebovania. To môže trvať ďalších 14 dní.
Po diskriminácii zdravotne znevýhodnených a užívateľoch TV signálu s oneskorením, by malo ministerstvo financií napraviť situáciu aj pre vycestovaných Slovákov, ktorí sa nevedia prihlásiť.
Pýtal som sa známych v ČR, Španielsku a na Islande, nikomu z nich sa web Bytzdravyjevyhra.sk neotvoril.
Dá sa blokovanie obísť?
Áno, ak ste pokročilejší užívateľ internetu, dá sa to zvládnuť. Pri návšteve stránky s očkovaním sa môžete tváriť ako návštevník zo Slovenska. K tomu vám poslúži tzv. VPN – virtuálna privátna sieť. Je to síce ďalšia komplikácia v registrácii, ale ak veľmi chcete súťažiť, dá sa.
Týmto spôsobom som mohol overiť, či má web problém s dostupnosťou aj z iných krajín:
V žiadnej z testovaných sa registračný formulár neotvoril, s výnimkou Slovenska.
Web nenájdete ani na Google
Aby sa dala stránka s registráciou na očkovanie ľahko vyhľadať, Google by k nej musel mať prístup. Keďže má servery v USA, k obsahu webu sa nedostane.
Pri hľadaní väčšiny fráz súvisiacich s očkovacou lotériou, Google zobrazí weby médií, prípadne web ministerstva financií. O Bytzdravyjevyhra.sk sotva nájdete zmienku. Veď skúste vygoogliť napr. “očkovacia lotéria”, “očkovacia lotéria registrácia”, “očkovacia prémia”.
Skontrolovali sme celkovo 237 vyhľadávacích dopytov na tému očkovacej lotérie. Z nich sa necelých 10% umiestnilo na prvej strane Googlu. Pričom tie vždy obsahovali aspoň čiastočne názov webu. Jednalo sa o frázy ako “byť zdravý je výhra”, “byť zdravý registrácia” a podobne. Navyše, keďže Google sa k obsahu na stránkach nevedel dostať, výsledok vyhľadávania vyzerá žalostne:
Ostatné výsledky sú atraktívnejšie a tak je pravdepodobné, že väčšina hľadajúcich klikne na iné web stránky. Treba podotknúť, že web na doméne Bytzdravyjevyhra.sk je celkom nový. Takým nemusí Google spočiatku veriť. Avšak odkazujú naň takmer všetky veľké médiá ako SME.sk, DennikN a ďalšie. S tým vie Google dobre pracovať a pokiaľ by sa k webu dostal, určite by sa zobrazoval na oveľa vyšší počet hľadaných fráz.
Tisíce záujemcov o lotériu má kvôli zlej vyhľadateľnosti sťaženú registráciu. Namiesto toho, aby hneď našli registračný formulár vo vyhľadávači, musia prejsť obvykle piatimi krokmi:
Kliknite sem pre zobrazenie/stiahnutie infografiky v plnom rozlíšení. Môžete ju voľne šíriť a zdieľať.
Najskôr užívateľ zadá spojenie napr. “ako sa zaregistrovať do lotérie”, otvorí si výsledok, kde sa píše o očkovacej lotérii. S trochou šťastia nájde zadarmo dostupný článok, kde je odkaz na https://www.bytzdravyjevyhra.sk. Ten musí otvoriť a kliknúť na “registrácia”.
Táto tortúra stojí čas, nervy a menej zdatní užívatelia nemusia postup zvládnuť.
Pritom stačí sprístupniť web aj do ďalších krajín. Takáto zmena si nevyžaduje vysoké náklady, plánovanú cenu cez 26 miliónov eur to neovplyvní. Stačí byť pri tvorbe webu všímavý a nezanedbať kontrolu tzv. technického SEO.
Zaujímajú vás k tejto téme ďalšie detaily?
Otázky smerujte, prosím, na autora článku, na e-mail janko@spotibo.com.
O autorovi
Janko Januška je odborník na optimalizáciu pre vyhľadávače. Pomohol uspieť na Google viacerým popredným českým a slovenským webom. Po rokoch práce freelancera založil SEO nástroj Spotibo.com a vedie agentúru Spotibo.sk.